Adif ampliarà l'estació de Mataró per fer-la arribar al futur pas soterrat de la ronda Barceló

Adif ampliarà l'estació de Mataró per fer-la arribar al futur pas soterrat de la ronda Barceló
Adif ampliarà l'estació de Mataró per fer-la arribar al futur pas soterrat de la ronda Barceló i donar servei a la nova centralitat que es generarà al voltant del barri que es generarà al sector Iveco, donant també servei al TecnoCampus. La nova infraestructura permetrà acollir els nous trens de Rodalies, que amb 200 metres de longitud estan pensats per absorbir una major demanda d'usuaris.

Amb els dos passos soterrats es vol apropar la ciutat a la platja i el port, espai que es vol convertir en una "màquina d'activitat econòmica", segons l'alcalde, David Bote. La previsió és destinar uns 70 MEUR per desenvolupar les obres, que podrien s'allargarien uns tres anys i que podrien estar enllestides el 2027.

La remodelació de l’estació ha de permetre donar un impuls a aquest espai, que ara per ara forma part de la barrera ferroviària que separa el mar de la ciutat. “És un projecte estratègic per a la ciutat, una peça més del desenvolupament del front marítim de Mataró”, ha destacat l’alcalde.

El projecte, pel qual aquest dilluns Adif, la secretaria d’Estat de Transports i l’Ajuntament han signat un protocol, ha de permetre ampliar l’estació actual, mantenint l’edifici històric, que està protegit, i ampliant l’espai de vies fins la zona en expansió de la ciutat, al voltant de la ronda Barceló. “La remodelació reordenarà l’esquema de vies per poder-hi introduir els trens de 200 metres de longitud de Rodalies i millorar l’accessibilitat”, ha destacat la presidenta d’Adif, María Luisa Domínguez.

Aquesta millora se centra en una reconfiguració dels accessos, que es faran a través de dos passos soterrats, un a l’alçada del passatge de Santa Magdalena, al nord, i l’altre a l’alçada de la ronda Barceló, al sud. “Permetran connectar la ciutat amb l’estació, amb el Passeig Marítim i amb la zona portuària”, ha afegit Domínguez.

Precisament, la millora suposarà un apropament de l’estació a la zona de creixement de Mataró a l’extrem sud amb l’estació, per on actualment hi passen uns 15.000 usuaris cada dia, una xifra que es preveu que creixi en els propers anys. “Això ens permet ser més a prop de les persones que vagin a viure a la ronda Barceló o al sector Iveco,  però també dels 3.500 estudiants del TecnoCampus”, ha destacat Bote, que assegura que l’ampliació encaixa en la remodelació urbanística a la zona.  

A la vegada, la millora de l’estació implicarà l’obertura de la ciutat al mar, i molt concretament al port, a través dels passos per sota de les vies. “Quan fèiem els estudis comercials de la mà de la Generalitat sobre com revitalitzar el port, el pas soterrat tenia una importància estratègica”, ha afegit l’alcalde.

Uns 70 MEUR per tenir l’estació el 2027

La secretària d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, ha assegurat que fer previsions amb obres és complex, però ha estimat que l’any 2027 és una data viable per a poder tenir enllestida l’obra, pressupostada en uns 70 MEUR. “Tres anys d’execució de les obres entraria dintre del que seria una programació molt solvent, els fons estan garantits i no tenim aquesta incertesa de què passarà en cinc anys, així que hem de treballar i si hi ha alguna incidència, comentar-la”, ha dit.

Ara caldrà fer un concurs, que es farà públic a finals d’aquest 2022, i es preveu licitar el projecte executiu durant el primer trimestre de 2023, amb un pressupost d’encàrrec d’entre 3,5 i 4 MEUR. Un cop enllestit, s’iniciaria el calendari d’obres, que podrien començar entre finals de 2023 i 2024.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat