Els subministraments bàsics i les telecomunicacions concentren més de la meitat de les reclamacions de consum a Ponent

Els subministraments bàsics i les telecomunicacions concentren més de la meitat de les reclamacions de consum a Ponent

Els subministraments bàsics – principalment l'electricitat – i els serveis de telecomunicacions i internet concentren el 56% de les reclamacions de consum a la vegueria de Lleida el 2022. En global, durant l'any passat, l'Agència Catalana del Consum va gestionar un total de 1.399 reclamacions, de les quals el 51,5% es van resoldre per la via de la mediació o l'arbitratge.

Aquestes són algunes de les dades que s'extreuen del Balanç d'actuacions 2022 de l'Agència a les comarques de Ponent, que per primer cop es presenten amb la distribució per vegueria. Les companyies energètiques i entitats financeres encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a Lleida.

El sector dels subministraments bàsics és el que concentra més reclamacions, amb el 38%, bloc en què destaquen amb gran diferència les incidències relacionades amb el subministrament elèctric. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, els serveis de telecomunicacions i internet n'acumulen el 18%, els serveis financers el 10% i un altre 10% correspon a incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, electrodomèstics o mobles, entre d'altres.

Companyies energètiques, operadores de telefonia i entitats financeres encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a Lleida: Naturgy Iberia, amb 116; Endesa Energia, amb 102; Orange, amb 76; Vodafone, amb 51, i CaixaBank, amb 50. La resta d'empreses que han acumulat més reclamacions són Energia XXI Comercialitzadora de Referència, Telefònica, Edistribución Redes Digitales, Vueling i Endesa X Servicios.

Del total de reclamacions gestionades per l'Agència Catalana del Consum a la vegueria, el 51,5% s'han resolt mitjançant mecanismes extrajudicials, voluntaris i gratuïts: 678 casos per acord de mediació i 42 per la via de laude arbitral.

Els sectors en què es resolen més reclamacions són els serveis d'electricitat, gas i aigua i els serveis de telefonia i internet i, en menor mesura, el sector financer i els transports.

Amb relació a les consultes, l'Agència n'ha atès un total de 3.422, relacionades principalment amb els subministraments d'electricitat, gas i aigua (41,8%), els serveis de telefonia i internet (20,8%) i la compra de productes (9,2%).


75 denúncies i 543 actuacions inspectores

L'any 2022, els consumidors de Lleida van presentar un total de 75 denuncies a l'Agència, relacionades principalment amb serveis de viatges i oci; seguit d'altres serveis de consum com ara serveis sanitaris, perruqueries i centres de bellesa o serveis de reformes i reparacions; serveis immobiliaris i subministraments bàsics, especialment pel servei d'electricitat.

Així mateix, la Secció de Consum de l'Agència a Lleida va realitzar un total de 543 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria, que representen el 7,5% del total d'inspeccions dutes a terme en el conjunt de Catalunya. El 73% de les inspeccions a Lleida es van iniciar d'ofici, és a dir, per iniciativa pròpia de la inspecció de consum.

Aquestes actuacions han derivat en 21 expedients resolts amb sanció, per import total de 105.200 euros. La inclusió de clàusules abusives en contractes o l'exercici de pràctiques que comporten un desequilibri entre l'empresa i el consumidor són la infracció sancionadora amb un import més alt; seguit de la negativa o la resistència per part de les empreses a subministrar dades a la inspecció de consum i, en tercer lloc, infraccions relacionades amb mancances pel que fa a la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda o de prestació dels béns i serveis.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat