Els pobles sense oficina bancària tindran un caixer mòbil cada 15 dies i amb atenció personalitzada

Els pobles sense oficina bancària tindran un caixer mòbil cada 15 dies i amb atenció personalitzada
No tenir caixer al poble és un problema per a milers de veïns, que es veuen obligats a desplaçar-se fins al municipi més pròxim amb caixer per fer gestions bancàries. En alguns casos, com Gósol, al Berguedà, aquest desplaçament és superior a la mitja hora de trajecte en cotxe.

Un problema que ara la Generalitat vol solucionar amb una xarxa d’oficines mòbils que ha presentat la consellera d’Economia, Natàlia Mas, a Alpens. Es tracta d’una furgoneta que oferirà servei quinzenal amb atenció personalitzada i on els clients podran fer tots els serveis. Les entitats encarregades del projecte seran CaixaBank i Caixa d’Enginyers, en funció de la zona. Les primeres oficines començaran al setembre i es pretén cobrir el 100% de la població del país.

El Lluçanès té vuit municipis i només dos tenen oficina bancària: Sant Boi de Lluçanès i la capital, Prats. Els veïns de la resta de pobles han de desplaçar-se fins aquí si volen fer gestions bancàries. És el cas dels veïns d’Alpens, al nord de la comarca. Com a molts pobles del país, l’oficina bancària va tancar fa anys. De fet, des del 2008, Catalunya ha perdut el 73% de les oficines i, actualment, el 54% dels municipis no en tenen.

Per solucionar aquest dèficit, la Generalitat posarà en marxa, a partir de setembre, un servei d’oficines mòbils que costarà 900.000 euros. La consellera d’Economia i Hisenda, Natàlia Mas, ha explicat que consistirà en una furgoneta que es desplaçarà als municipis. "Tots els municipis de Catalunya tindran els serveis, més de la meitat no els tenen i pensem que és una qüestió que calia revertir", ha afirmat la consellera d'Economia, Natàlia Mas, que ha qualificat el projecte "d'innovador".

El servei es farà un o dos cops al mes i  comptarà amb un treballador que oferirà servei personalitzat. El Departament d'Economia i Hisenda ha adjudicat el servei a CaixaBank i Caixa Enginyers. La primera aportarà l'atenció personalitzada a 503 municipis d'arreu de Catalunya, distribuïts en 41 comarques, i la segona, a 313 de 24 comarques. Amb aquesta xarxa d'oficines, la Generalitat fa un pas per garantir l'accés a tots els serveis que es poden trobar a una oficina bancària als 307.553 ciutadans dels 503 municipis que actualment no tenen sucursal bancària.

“Indispensable” o “inútil”, la cara i la creu d’un mateix servei

L’alcalde d’Alpens, Toni Prat, reconeix que tenir una oficina bancària en un poble com Alpens, que no arriba als 300 habitants, “no és viable”, però admet que la gent gran necessita aquest acompanyament. Per aquest motiu, valora molt positivament aquesta solució “imaginativa” que proposa el Govern. Alguns veïns hi estan d’acord. És el cas del Joan Enric Bria, que veu “indispensable” aquest servei.

Però no tots els municipis veuen bé la mesura de disposar d'un caixer mòbil. De fet, l'alcalde de Gòsol (Berguedà), Rafael López, titlla la mesura d'"inútil". Segons el batlle, el municipi necessita un caixer fix "durant tot l'any". Segons al·lega, Gòsol té un volum de turisme i gent de pas important, cosa que fa que no només s'hagi de donar resposta a les transaccions corrents de la població, "sinó atendre també els visitants".

L'alcalde no creu que un caixer mòbil que hi pugui fer parada un cop per setmana o cada quinze dies sigui funcional. "És veritat que hi ha població que té problemes a l'hora de traslladar-se i això els pot ajudar, però la majoria acostuma a baixar almenys un cop per setmana a ciutats on sí que n'hi ha", explica.

Per ells, el focus del problema és no tenir "capacitat de maniobra bancària" pel dia a dia. "No es pot esperar a que vinguin un cop per setmana quan t'has quedat al descobert, necessites ingressar diners perquè has tingut un problema o t'ha sorgit un inconvenient i has de retirar diners", apunta.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat