
El periodista Miquel Macià ha publicat el llibre 'Vida i mort dels mitjans de comunicació de Vic. (1939-2025)" (Edicions Saldonar). Es tracta d'un volum que fa un repàs per la història "més humana" de 85 anys de periodisme a la capital d'Osona que, segons l'autor, "no podia quedar en l'oblit".
"Molts d'aquests mitjans han desaparegut per culpa de les crisis i hauria estat molt trist que s'hagués perdut el record i la memòria de la gent que hi va treballar", ha afegit Macià en declaracions a l'ACN. L'autor ha parlat amb més de 100 persones que treballaven en mitjans que van des del diari El 9 Nou, fins a Ràdio Vic o TVO, passant per l'Ausona o La Marxa, entre d'altres.
El panorama comunicatiu a Vic als anys 2000 va arribar a ser molt ric, "una etapa molt prolífica", ha explicat l'autor del llibre, Miquel Macià. "És el gran reflex que té l'existència d'una tradició cultural molt forta a Vic i a la comarca d'Osona, de preeminència de la llengua catalana, de presència d'una universitat, i d'una tradició periodística que venia des de feia molts anys, ja abans de la guerra, tant a Vic, Manlleu o Torelló". Això feia que hi hagués una "inquietud" per part de moltes persones per promoure mitjans, i gent que s'hi volgués dedicar, ha explicat Macià.
Un dels aspectes que destaca l'autor del llibre és la voluntat de posar en valor les veus dels treballadors. "He volgut fer una feina profunda, tant d'arxiu com d'entrevistes, on he donat importància als treballadors, més que als empresaris". "Quan es fa història de la premsa es parla d'empreses, de capçaleres, però els treballadors queden subsumits en la història", ha lamentat. "Els periodistes, els muntadors, els fotoperiodistes o els agents comercials desapareixen, i jo he volgut escriure aquesta història des del seu punt de vista", ha afegit l'autor.
Del contacte amb tots aquests treballadors quan feia les entrevistes, Macià n'ha destacat que molts hi han expressat "la tristesa" per la crisi que pateixen els mitjans. Però també hi ha un missatge d'esperança, per la voluntat que els mitjans de comunicació puguin trobar "camins" perquè la informació local segueixi endavant.
De fet, Macià ha explicat que el futur dels mitjans locals està compromès perquè trobin un model de negoci "funcioni". La gran majoria dels mitjans que han desaparegut i que es recullen en el llibre desapareixen per la manca d'ingressos publicitaris. "El comerç local inflava de publicitat les pàgines dels mitjans, i ara això no hi és", ha assenyalat. "Els mitjans no van entrar en crisi perquè el model d'informació fos dolent, sinó perquè no hi va haver forma de finançar-los", ha subratllat.
"Justament, davant les onades de notícies falses que vivim, el mitjà local té l'avantatge que, com que té el públic a prop, no pot enganyar. I, si ho fa, queda en evidència", ha assenyalat l'autor. "La informació local encara és una de les trinxeres des de les quals es pot defensar el bon periodisme i la llibertat de premsa".
El periodista Miquel Macià, ara retirat de la primera línia, va ser l'impulsor d'un dels primers diaris digitals a Catalunya, l'anomenat osona.com. Aquest mitjà, anys després, es convertiria en l'embrió del grup Nació Digital.


