El servei de transport alternatiu per carretera amb motiu del macrotall de l'R3 de Rodalies ha arrencat amb tranquil·litat i pocs usuaris aquest dimarts al matí a Centelles (Osona), convertida en estació intermodal.
Els busos connecten cada mitja hora aquesta ciutat amb Barcelona i els trens procedents de Ripoll arriben amb fins a 15 minuts de retard a Centelles. El portaveu de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, Marc Janeras, ha lamentat que arriben "cansats" al tall, però amb "l'exigència que ha de funcionar, no només el primer dia sinó els 16 mesos". "Se'ns demana als usuaris un esforç monstruós que no veiem recompensat amb el resultat de l'obra que hi haurà", lamenta, i demana que "no es repeteixin els errors" del tall anterior.
El servei de transport alternatiu per carretera pel macrotall de l'R3 de Rodalies ha arrencat a primera hora del matí a Centelles (Osona) amb busos directes que connecten, cada mitja hora, el municipi osonenc amb Barcelona. La sorpresa ha arribat a les vuit del matí quan Renfe ha comunicat que una incidència en la senyalització ha obligat a interrompre la circulació entre Vic i la Garriga, de manera que els trens no han arribat a Centelles durant uns 45 minuts.
Els viatgers que arriben a Centelles amb tren es troben amb un gran dispositiu d'informadors i diversos cartells que els dirigeixen fins a la zona on hi ha els busos estacionats. D'una banda, poden agafar els autobusos directes fins a Fabra i Puig -que surten cada 30 minuts- i, de l'altra, poden agafar una altra línia que fa parades a totes les estacions fins a Barcelona. L'afluència de viatgers a Centelles durant les primeres hores del tall ha estat moderada i el servei ha funcionat amb normalitat, tot i que alguns dels trens han arribat a l'estació amb retards de fins a 15 minuts.
A diferència del tall del 2023, Renfe ha habilitat un aparcament a la zona del Vapor de Centelles, que ha de permetre descongestionar l'entorn de la zona de busos per a les persones que utilitzen aquest municipi com a intercanviador.
La plataforma d'usuaris de l'R3 critica la durada de les obres i demana que "no es repeteixin erros"
El portaveu de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, Marc Janeras, ha lamentat en una atenció als mitjans des de Centelles que Renfe hagi aportat la informació de detall sobre el tall "aquesta última setmana", un fet que ha titllat "d'inaudit" tenint en compte que "es tracta d'una obra que porta dos anys de retard i que hi ha hagut mesos de planificació". "Ens han marejat amb un pla que era ambiciós, que l'han retallat i que hem hagut de renegociar", ha lamentat. Per tant, ha afegit, "arribem cansats, però amb l'exigència que ha de funcionar no només el primer dia sinó els 16 mesos". A més, ha reclamat que "no es repeteixin errors" del tall anterior.
Janeras també s'ha mostrat molt crític amb la durada de les obres: "És irracional que aquesta obra gasti 16 mesos de les nostres vides, que les trastoqui de dalt a baix, per només desdoblar 17 quilòmetres". En aquest sentit, el portaveu de la plataforma d'usuaris ha lamentat que es tallen alguns trams "on no es faran obres" i creu que, al final "no notaran millora".
Des de la plataforma d'usuaris creuen que els problemes arribaran, majoritàriament, a la tarda "a l'hora que la gent vulgui tornar a casa des de Barcelona". "A les tardes és quan es noten més els desajustos d'horaris i els usuaris es poden trobar que el seu tren o bus ha marxat", ha lamentat Janeras. D'altra banda, ha assegurat que molts usuaris confien més en el bus que en el tren i diu que això és "lamentable": "Diu molt que el sistema ferroviari sigui menys fiable que el sistema de carretera. Com a país és una tragèdia".
Els usuaris, entre la resignació i el desig que tot funcioni
Els usuaris més matiners que han arribat a l'estació de Centelles s'han trobat amb el dispositiu del pla de transport alternatiu en marxa. Hi havia resignació, però també expectatives que tot funcionés bé. "Una mica de nervis sempre hi ha perquè mai saps si els horaris acabaran de quadrar", admet la Marian, veïna d'Hostalets de Balenyà que ha agafat el bus directe fins a Barcelona. Explica que amb l'R3 "sempre ha d'anar amb temps" i espera que aquest dimarts sí que arribi a l'hora: "Avui com que anem d'hora, anem bé".
Menys optimista s'ha mostrat en Josep, veí d'Aiguafreda. Aquest passatger va ser un dels afectats de la interrupció del servei d'aquest dilluns. "Vaig haver d'anar a Barcelona amb cotxe", explica. Aquest dimarts confia arribar a temps amb el bus directe, però recorda que encara hi ha trams pendents de desdoblar i que encara queden moltes millores pendents. D'altres, com la Carmen, que ja està jubilada, s'ho ha agafat amb resignació.: "Sempre hi ha problemes, però anem amb temps perquè no treballem".
Entre els passatgers del bus d'enllaç que fa parades a diferents municipis també hi havia estudiants, com en Nicolau, veí de Vic que estudia a les Franqueses. Aquest dimarts farà el viatge en bus i confia que el trajecte "vagi millor" que el tren.
A l'estació de Centelles també hi havia usuaris del tram no afectat en direcció al Ripollès i la Cerdanya. L'Eloi és un passatger habitual de Centelles que acostuma a anar a Vic. "Espero que, com que amb el tall el recorregut serà més curt, els trens sigui més puntuals des de Centelles fins a Vic", ha exposat.