La quota de patinets elèctrics que van pel carril bici baixa per primer cop en quatre anys a Barcelona, segons un estudi

La quota de patinets elèctrics que van pel carril bici baixa per primer cop en quatre anys a Barcelona, segons un estudi

La quota de patinets elèctrics que circulen per carrils bici a Barcelona ha baixat per primer cop en quatre anys, segons un estudi del Bicicleta Club de Catalunya (BACC).

D'acord amb l'estudi, que analitza la mobilitat quotidiana en bicicleta i patinet elèctric durant els mesos de setembre i octubre de 2023 a sis ubicacions de la ciutat, la quota d'ús del patinet baixa fins al 27,46%. La quota modal del patinet va créixer ràpidament fins al 2020 (29%), es va estabilitzar el 2021 (30,8%), 2022 (32,14%) i ha baixat el 2023 fins al 27,46%. L'estudi no n'analitza els motius, però apunta la prohibició d'entrar-lo al transport públic com a possible explicació. En les ubicacions analitzades, l'ús dels patinets ha baixat un 17 % respecte al 2022.

Pel que fa al repartiment modal als carrils bici, mentre que un 27,46% són patinets, el 72,5% són bicicletes. És la més alta de totes les edicions i suposa un avenç de 4,6 punts percentuals. Així, en termes generals, i agregant tots els vehicles observats en dues categories (bicicletes i patinets elèctrics), el vehicle més utilitzat als carrils bici continua sent la bicicleta.

Analitzant cada tipologia de vehicle inclosa, la més comuna és la bicicleta d'ús urbà (32,2%), el Bicing (24,1%) i la bicicleta plegable (15,4%). D'acord amb les dades, la bicicleta d'ús urbà desplaça el patinet elèctric com a tipus de vehicle individual més utilitzat.

L'ús del Bicing representa ja un de cada quatre desplaçaments en bicicleta. En aquest cas, la versió elèctrica (19,78%) es fa servir cinc vegades més de mitjana que la versió mecànica (4,66%). Aquesta quota augmenta edició a edició, per la qual cosa la versió elèctrica puja, i la mecànica es fa servir cada vegada menys.

Si la distinció es fa segons si és elèctric o mecànic, la radiografia destaca que de cada 10 usuaris, 4 van amb bicicletes mecàniques, 3 fan servir el pedaleig assistit (bicicletes elèctriques de qualsevol mena) i les altres 3 fan servir el patinet elèctric en els desplaçaments pels carrils bici diàriament.

Des del BACC, creuen que l'augment i l'existència de bicicletes plegables és un símptoma de la falta d'aparcament segur a la ciutat i reclamen crear una xarxa d'aparcaments segurs a la ciutat. A banda, també veuen urgent completar la xarxa ciclista per fer-la segura i que es puguin fer desplaçaments complets per carrils bici protegits.

També apunten que el Bicing elèctric es fa servir gairebé cinc vegades més que la versió mecànica i demanen migrar totes les bicicletes de Bicing a la versió elèctrica per fomentar l'ús més gran d'aquest sistema.

En relació a la bretxa de gènere observada, aquesta empitjora edició a edició. De cada 10 persones que fan servir els carrils bici (amb qualsevol vehicle), només 3 són dones. Tot i que els motius poden ser diversos, des del BACC es considera urgent revisar el disseny de la infraestructura amb perspectiva de gènere per fer-la més inclusiva.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat