La segona fase de les obres de reforma de la Via Laietana de Barcelona, iniciada aquest setembre i que finalitzarà el juny del 2025, obligarà a desviar i recol·locar nombrosos serveis del subsòl.
Són unes de les intervencions de serveis de més complexitat dels últims anys, i afectarà les conduccions d'aigua, llum, gas, telecomunicacions i col·lectors d'aigües pluvials. Mentre durin les obres des de la plaça d'Antoni Maura fins al passeig Colom, l'Ajuntament ha introduït i introduirà alguns ajustos semafòrics, de girs i passos de vianants per millorar la circulació de vehicles a la zona. De fet, les obres han provocat importants embussos en determinades hores.
Un cop acabada la primera fase de les obres, d'Urquinaona a la plaça Antoni Maura, aquest setembre ha començat la segona fase, la més complicada perquè el metro es desdobla en dos túnels paral·lels, cosa que fa més complicat el pas de les galeries de serveis i els col·lectors d'aigües. De fet, la renovació dels serveis al subsòl ocuparà 18 dels 21 mesos d'obres. La urbanització de les dues places de baix de tot, la de Correus i la d'Idrissa Diallo, ocuparà deu mesos, i la resta del carrer, set mesos. Algunes parts de les obres es podran fer de forma simultània.
El consistori vol remarcar que el que sembla només una obra de superfície, en realitat inclou canvis substancials al subsòl, cosa que millorarà el subministrament de serveis, planificats fa més d'un segle i que es volen deixar preparats per al proper segle. Per això, en molts moments els ciutadans no veuran gaires obres visibles, però s'estarà treballant sota terra. Hi havia la possibilitat de fer primer un costat del carrer i després l'altre, però això hagués allargat l'obra més enllà dels 40 mesos. Ocupant les dues voreres simultàniament, reduiran el temps de molèsties a 21 mesos.
Des d'aquest setembre fins al novembre es faran cales per identificar els serveis, ja que l'actual ubicació data del 1912. Des d'ara fins al desembre també es repararan els col·lectors d'aigües pluvials, reparant les parets internes i la cubeta inferior amb plaques ceràmiques que reduiran la resistència de pas de l'aigua i n'augmentaran la velocitat. Aquests col·lectors estan tocant a les façanes, cosa que afectarà el pas dels vianants per les voreres. Per això, els vianants, en diversos trams i moments hauran de caminar per la calçada, on s'habilitarà el seu pas separant-los dels vehicles amb barreres new jersey de formigó o de plàstic per poder-les moure fàcilment en cas de necessitat.
Del novembre al març es traslladaran les canonades d'aigua i gas a una galeria més propera a les façanes. Del desembre al maig es construiran nous tubs i galeries provisionals per passar-hi els serveis d'electricitat i telecomunicacions. Se situaran entre el metro i les galeries actuals. Del febrer al juliol del 2024 es traslladaran els serveis a les ubicacions provisionals. És una de les tasques més complexes, perquè hi haurà desconnexions temporals.
Del juny a l'octubre del 2024, un cop anul·lats els serveis antics de la galeria, es procedirà a demolir-la i es faran les noves galeries definitives al mateix lloc. Després, de novembre del 2024 al gener del 2025, es faran les noves connexions de serveis en la ubicació definitiva. Amb aquests nous serveis, segons el consistori, es pretén que no s'hagin de tocar en els propers 100 anys.
Des del proper mes d'octubre al juliol del 2024 s'urbanitzaran els entorns de Correus i la plaça Idrissa Diallo. Del desembre del 2024 al juny del 2025 s'urbanitzaran les voreres i la calçada.
Millores a la circulació
Aquesta segona fase d'obres, que elimina definitivament un carril de pujada i en deixa provisionalment només un de baixada per al transport privat i el públic, ha provocat importants retencions en les últimes setmanes, cosa que aixecat crítiques de la ciutadania, els comerciants i els repartidors. El consistori calcula que en hora punta travessar la Via Laietana de dalt a baix costa el doble de temps que abans de les obres. Però en els últims dies asseguren que ha millorat lleugerament gràcies a petites intervencions. Així, per exemple, s'ha donat més temps de sortida als semàfors de la Via Laietana cap al passeig Colom, i s'hi han posat dos carrils d'aturada. També s'ha suprimit el pas de vianants de Via Laietana a Jaume I, cosa que facilita el gir dels vehicles cap a la plaça Sant Jaume.
Fins a l'octubre s'habilitarà el doble sentit de circulació del carrer Fusteria a la plaça Idrissa Diallo, i es modificarà el semàfor de Via Laietana amb Joaquim Pou per tal que els vehicles que surten de Joaquim Pou no es trobin vianants creuant en la mateixa fase. També es traslladarà el pas de vianants a l'alçada del número 2 de la Via Laietana fins a l'alçada del passeig Colom, per tal que els vianants del passeig no hagin d'entrar a la zona d'obres. Per últim, també s'habilitarà el gir a l'esquerra des de Pla de Palau per anar de Marquès de l'Argentera al passeig Joan de Borbó, a la Barceloneta.
El director general de BIMSA, Ricard Font, i el gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, Xavier Patón, han explicat que si el trànsit arriba al col·lapse total no es descarta restringir-lo al màxim, però és l'últim escenari que es plategen.
També s'ha signat un protocol amb el SEM per tal que les ambulàncies evitin al màxim passar per aquest carrer durant les obres, i que la Guàrdia Urbana en faciliti el pas en moments necessaris. També els Bombers han demanat que hi hagi barreres new jersey de plàstic per poder-les moure amb facilitat en cas necessari.
Tot i així, Patón ha demanat a la ciutadania que no vagi a la zona en cotxe privat si no és necessari i que busqui recorreguts alternatius.