54.579 alumnes han iniciat aquest dimecres l'educació obligatòria a la Catalunya Central. A infantil i primària hi ha uns 1.400 alumnes menys que el curs passat i a l'ESO, un centenar menys. En canvi, els docents s'han mantingut "estables" amb 5.146.
La directora dels Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central, Gemma Boix, ha dit que aquest és un dels inicis de curs "més tranquils" per l'absència de restriccions de la pandèmia. El curs passat va estar marcat pel suïcidi d'una menor que estudiava a l'institut de Sallent. Boix ha destacat la posada en marxa d'un nou Protocol de violències a nivell català i ha dit que a Sallent s'ha incorporat un Tècnic d'Integració Social mentre es fa un acompanyament per part d'Inspecció.
Un total de 54.579 alumnes d'ensenyaments obligatoris -35.392 d'infantil i primària i 19.187 d'ESO- han iniciat aquest dimecres el curs a la Catalunya Central. En el cas de l'ensenyament no obligatori, un total de 5.051 alumnes cursaran Batxillerat, mentre que 3.905 faran grau mitjà i 2.227, grau superior. Així ho ha explicat en roda de premsa la directora dels Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central, Gemma Boix, des de l'escola la Serreta de Santpedor, que el mes de febrer passat va estrenar instal·lacions.
Per comarques, el Bages és la que més estudiants té, 28.565 alumnes; seguit d'Osona, amb 26.601; el Berguedà, amb 5.320; i el Solsonès, amb 2.174. D'altra banda, el Moianès compta amb 1.635 estudiants i el Lluçanès s'estrena com a comarca amb 768 alumnes. En últim lloc se situa l'Anoia, amb 699 estudiants. Pel que fa a les plantilles de docents, a la demarcació s'ha començat el curs amb 5.146 professors, una xifra similar a la dels anys anteriors.
Boix ha destacat que aquest inici de curs és un dels "més tranquils" dels darrers anys, ja que s'han deixat enrere les conseqüències de la pandèmia i també s'ha "consolidat" l'inici de curs avançat. "El curs passat va estar marcat pels acords a última hora amb els sindicats per la reducció d'hores lectives i les tardes de setembre i, per tant, la percepció que tenim és que aquest curs és un dels més tranquils", ha subratllat Boix. La directora dels serveis territorials també ha posat en valor la reducció de ràtios I3 i ha destacat que en moltes poblacions mitjanes de la Catalunya Central -municipis d'entre 5.000 i 10.000 habitants- les ràtios no arriben a la vintena d'alumnes i es queden entre 18 i 19.
Nou Protocol de violències
Boix ha explicat que aquest curs també es posa en marxa un nou Protocol de violències que unifica els diferents protocols que hi havia fins ara. En aquest sentit ha assenyalat que l'any passat van passar diferents episodis, com el suïcidi d'una menor a Sallent, i ha admès que això "va fer palesa la necessitat d'unificar els protocols i així s'ha fet". Una de les mesures que s'ha pres a nivell català, per exemple, és la creació de la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional. Són docents que formen part de la plantilla del claustre i que en aquests moments s'estan formant per convertir-se en referents.
Pel que fa al cas concret de Sallent, Boix ha dit que durant el curs passat un Tècnic d'Integració Social (TIS) va estar treballant amb les famílies i els alumnes i aquesta figura es mantindrà per aquest nou curs. Boix ha explicat que es tracta d'una figura que només s'implanta als centres de màxima complexitat i, tot i que l'Institut Llobregat de Sallent no compleix aquest requisit, es va decidir instaurar-la de forma "temporal". Boix també ha dit que Inspecció ha fet un acompanyament al centre amb tot el procés per instaurar una nova direcció, després que l'anterior director dimitís a l'últim trimestre del curs passat.
D'altra banda, també ha avançat que des d'Educació es van presentar a l'institut de Sallent diferents propostes de programes i que s'ha implementat una proposta que porta per nom Fil a l'Agulla i que consisteix en diverses sessions de formació sobre el benestar emocional dirigides al professorat. Un cop finalitzin aquestes sessions, ha dit Boix, la direcció del centre i el professorat "decidirà quin programa específic acaben implementant, ja sigui la iniciativa Enfocament Restauratiu, Aquí Prou Bullying, entre d'altres".
Boix també s'ha referit al cas de Berga en què una família va demanar un canvi de centre de la seva filla de 10 anys, ja que van denunciar que era víctima d'assetjament. Inicialment el Departament va denegar la sol·licitud dels pares i els va assignar l'escola Sant Joan de Berga on la menor hauria patit l'assetjament. Finalment, però, s'ha comunicat a la família que podrà cursar sisè de primària al municipi d'Olvan, ja que els pares han presentat l'empadronament de la menor en aquest poble.
Increment de casos d'alumnat vulnerable
Boix també ha posat que enguany hi ha hagut un "augment considerable" de la detecció d'alumnes en situació de vulnerabilitat a la Catalunya Central. En concret, el curs 2022-2023 es va detectar un 16% d'alumnes vulnerables, mentre que aquest nou curs la xifra ha pujat al 23%. D'altra banda, la directora dels Serveis Territorials també ha exposat que enguany a la demarcació hi ha 150 nous alumnes que requereixen hores de vetlladors i ha aclarit que a la demarcació no s'han disminuït aquestes hores sinó que s'han mantingut respecte el curs passat. Tot i això és conscient que amb les noves deteccions de casos "no s'arriba a tot" i "malgrat que hi ha hagut un increment de pressupost per l'escola inclusiva s'està treballant amb la conselleria d'Economia perquè de cara al pressupost del 2024 hi hagi un augment de recursos".
Obres i nous edificis
Pel que fa la inversió en reformes, adequacions i millores dels centres educatius, Boix ha avançat que a la Catalunya Central s'hi han destinat per aquest nou curs un total de 3,4 MEUR. Quant a les noves construccions, l'escola La Serreta de Santpedor ha iniciat el nou curs amb un edifici nou -es va inaugurar el passat mes de febrer- i en aquests moments hi ha en construcció l'Institut de Gurb. També està pendent d'iniciar les obres l'Institut Escola Pompeu Fabra d'El Pont de Vilomara.